Thursday, January 15, 2009

Utara Israel Dibedil Roket Dari Arah Selatan Lebanon - Utusan Melayu

GAZA CITY 14 Jan. - Utara Israel dikejutkan dengan serangan roket dari arah selatan Lebanon semalam, kali kedua dalam tempoh tidak sampai seminggu.

Serangan itu berlaku ketika Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon tiba di Kaherah, Mesir dalam rangka lawatan ke rantau Asia Barat bagi menghentikan keganasan yang 'tidak boleh diterima' dan telah mencetuskan protes di seluruh dunia.

Mesir kini mengepalai usaha damai dalam peperangan di Gaza yang masuk hari ke-19, hari ini.

Pihak tentera Israel berkata, lebih 60 serangan udara dan laut dilancarkan sejak malam tadi dengan askar Israel berbalas tembakan dengan pejuang Hamas.

Saksi menjelaskan, jet-jet pejuang Israel telah berpuluh-puluh kali membedil Gaza dekat sempadan Mesir, menyebabkan penduduk lari menyelamatkan diri.

Namun, negara Yahudi itu dikejutkan dengan tiga serangan roket dari arah Lebanon awal hari ini, kali kedua dalam masa kurang seminggu, sekali gus meningkatkan kekhuatiran senario 2006 di selatan Lebanon berulang, apabila Israel melancarkan operasi tentera serentak ke atas Gaza dan juga Hizbullah.

Roket tersebut mengenai kawasan berhampiran bandar Kiryat Shemona, tetapi tiada kecederaan dilaporkan.

Pasukan keselamatan Israel telah melepaskan tembakan balas tidak lama kemudian.

Pada 8 Januari lalu, wilayah Israel dihujani serangan roket dari arah selatan Lebanon yang mencederakan dua askar Israel dan mencetuskan panik di kedua-dua belah sempadan.

Hizbullah menafikan penglibatannya dalam serangan roket pada 8 Januari lalu itu dan masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai serangan hari ini.

- AFP

No comments: