Tuesday, January 13, 2009

Terkini: 905 Syahid, 3,950 Cedera - Berita Harian

BANDAR RAYA GAZA: Jumlah rakyat Palestin yang terkorban dalam perang dilancar Israel ke atas Gaza sejak 17 hari lalu melepasi angka 900 semalam, ketika negara Yahudi itu mengerah askar simpanannya untuk dihantar ke wilayah Palestin berkenaan.


Ketua perkhidmatan penyelamat di Gaza, Muawiya Hassanein, berkata setakat semalam, 905 rakyat Palestin terkorban dan 3,950 cedera.

"Sekurang-kurangnya 277 kanak-kanak adalah antara yang terkorban," katanya.

Sementara itu, tentera Israel yang terus membedil Gaza dari udara dan darat semalam, mengerah askar simpanan ke wilayah Palestin itu, satu petanda yang menunjukkan rejim Zionis berhasrat memperhebatkan serangan dalam Operasi Cast yang dilancar 27 Disember lalu untuk memusnahkan keupayaan Hamas melancar roket.

Tentera Israel masih berkubu di pinggir bandar utama di Gaza, berbalas tembak dari jarak jauh dengan pejuang Palestin.

Seramai 10 askar Israel dan tiga orang awam Yahudi terbunuh sama ada akibat pertempuran atau bedilan roket sejak Gaza diserang.

Di ALGIERS: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad menyeru negara Islam bersatu menghentikan 'pemusnahan beramai-ramai' rakyat Gaza, lapor agensi berita Algeria, APS.

"Jika langkah segera pada peringkat global tidak diambil oleh negara bebas dan merdeka bagi menghentikan pengeboman maut Israel ke atas Gaza, rantau ini, dunia Islam dan manusia secara keseluruhannya akan menghadapi bencana secara besar-besaran," kata Ahmadinejad selepas mengadakan perbincangan dengan rakan sejawatannya dari Algeria, Abdelaziz Bouteflika.

Sambil menggesa agar semua pihak mengadakan sekatan ekonomi dan politik yang terancang terhadap Israel, Ahmadinejad berkata, Iran akan menawarkan bantuan bagi menentang serangan Israel dan mengelakkan 'satu tahap pemusnahan beramai-beramai' dalam kempen negara Yahudi itu terhadap rakyat Palestin.

Presiden Iran berkata, dunia Islam mempunyai tanggungjawab untuk bertindak, dan menyalurkan semangat dinamik kepada intifada Palestin. -AFP

No comments: