Thursday, January 15, 2009

Haram Beli Produk Israel - Khamenei

TEHERAN 14 Jan. - Pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei (gambar) hari ini mengeluarkan fatwa mengharamkan pembelian produk buatan Israel atau mengadakan sebarang urusan perdagangan dengan negara Yahudi tersebut.

Beliau mendesak semua umat Islam di seluruh dunia agar tidak membeli barangan yang akan memberi keuntungan kepada Israel.

Iran tidak mengiktiraf Israel dan tidak mempunyai hubungan dagang dengannya, namun fatwa terbaru itu turut dikenakan ke atas syarikat antarabangsa yang beroperasi di Iran dan luar Iran yang mana pemegang saham mereka adalah warga Israel.

Sementara itu, televisyen tempatan melaporkan, tentera laut Israel telah memintas sebuah kapal Iran yang menuju ke Gaza dengan bekalan perubatan, makanan dan pakaian serta mengarahkan kapal itu mengubah haluan ke pelabuhan Mesir.

Ketua kumpulan bantuan kemanusiaan yang menaja penghantaran tersebut, Ahmad Navabi berkata, kapal itu berada sekitar 30 kilometer dari Gaza sebelum dipintas dan diarah berpatah balik.

Kapal Shahed itu memulakan pelayaran dari pelabuhan Abbas di sini dua minggu lalu.

Ahmad menjelaskan bahawa bantuan tersebut akan cuba disampaikan melalui bantuan kemanusiaan melalui sempadan Rafah yang menghubungkan Mesir dengan Gaza.

- AP

No comments: