Sunday, December 28, 2008

Israel Perhebat Operasi Tentera Di Genting Gaza

BANDAR GAZA 28 Dis. - Israel tidak mengendahkan seruan masyarakat antarabangsa supaya menghentikan serangan, sebaliknya memberi amaran akan memperhebatkan operasi tentera ke atas Genting Gaza, termasuk mengerahkan askarnya ke wilayah Palestin ini.

Seorang kanak-kanak lelaki Palestin yang cedera dalam serangan udara Israel awal pagi semalam didukung oleh seorang penduduk Palestin untuk dihantar ke hospital al-Shifa.
- Reuters


Amaran Israel itu dikeluarkan ketika pesawat pejuang rejim Yahudi itu terus membedil kedudukan Hamas di wilayah ini hari ini menyebabkan enam lagi rakyat Palestin terkorban, menjadikan lebih 290 rakyat Palestin maut, manakala 650 lagi cedera dalam tempoh 24 jam selepas serangan udara Israel pertengahan pagi semalam.

Bumi Gaza telah dihujani lebih 100 tan bom dan peluru berpandu pesawat udara Israel dalam tempoh itu.

Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak berikrar untuk meluaskan kempen pengeboman besar-besaran yang dilancarkan, sebagai membalas tembakan roket pejuang Hamas.

"IDF (Pasukan Pertahanan Israel) akan memperluaskan dan memperhebatkan operasinya di Gaza seberapa banyak yang perlu.

"Kami bersedia untuk menghadapi apa sahaja, malah jika tentera darat diperlukan untuk mempertahankan rakyat kami, kami akan berbuat demikian," kata Barak menurut kenyataan jurucakapnya.

Sementara itu, Setiausaha Kabinet Israel, Ovad Yehezkel berkata, Israel telah membuat persediaan bagi menghantar lebih 6000 tentera simpanan ke Genting Gaza.

"Kabinet telah meluluskan draf penghantaran beribu-ribu tentera simpanan berkenaan.

"Penghantaran itu termasuklah unit penggempur dan unit barisan hadapan," katanya.

Televisyen Israel melaporkan, tentera darat sudah mula menghimpunkan askar dekat Gaza sebagai persiapan untuk memasuki wilayah itu.

Dalam pada itu pesawat perang rejim Yahudi terus membedil wilayah miskin yang dihuni 1.5 juta orang itu hari ini, menyebabkan enam orang terbunuh. - AFP

No comments: